عصر دل‌انگیز ژاپنی در شهر کتاب مشهد

جواد لگزیان

در یک نشست صمیمی با شرکت پرشور دوست‌داران مطالعه و علاقمندان کتاب در مشهد جمعه ۱۸ اسفند کتاب جدید منصور ضابطیان رونمایی شد.

کتاب «دو دستی» جدیدترین سفرنامه‌ی منصور ضابطیان است که نوشته‌ها و عکس‌های سفر او به ژاپن را در بر گرفته و به همت نشر مون به چاپ رسیده است.

ضابطیان در جریان این گردهمایی دوستانه با اظهار خوشحالی بسیار از حضور در شهر باصفای مشهد از تمیزی و بهداشت بی‌نظیر کوچه و خیابان و شهر و روستا در ژاپن و کار و تلاش مردم این کشور سخن گفت و اشاره‌ای به پایین بودن حقوق مردم سخت‌کوش ژاپن هم داشت. این گردشگر و نویسنده خوشنام و دوست‌داشتنی در ادامه صحبت‌های خود از سفر به عنوان رویدادی یاد کرد که می‌تواند انسان را اهل مدارا و دوستی کند و به او بردباری و آشتی بیاموزد. در فرازی جالب از سخنان خود ضابطیان در بزرگداشت مقام زن از تلاش و از خود گذشتگی زنان خانه‌دار یاد کرد و از شرکت‌کنندگان خواست این زنان از خود گذشته و بامحبت را تشویق کنند.

 روخوانی کتاب، پرسش و پاسخ صمیمی با علاقمندان، مراسم جالب رونمایی و امضا و عکسهای یادگاری با شیفتگان کتاب و فرهنگ بخشهای دیگر این برنامه به یاد ماندنی بود که با استقبال شایان مخاطبان روبرو شد و عصری دل‌انگیز سرشار از روشنایی و آگاهی را به همگان بخشید.

مقالات

مجسمه شکوه فردوسی

قرار بر این بود بر فراز بام بلند دانشگاه فردوسی، در میان میدان علوم، مجسمه ای از فخر ادبیات ایران زمین فردوسی بزرگ نصب شود. تندیسی از جنس غرور و شکوه. این مجسمه که به نام "شکوه فردوسی" شناخته می‌شود، در سال 1399 به سفارش حسین ثابت، کارآفرین نامدار ایرانی، جان گرفت؛ اما گویی تقدیر بر آن بود که این داستان، ناتمام بماند.

کارکردهای تدریس از ايجاد انگيزه تا هدايت و تحول

کارکردهای تدریس به صورت کلی به دو نوع کارکردهای درونی و کارکردهای بیرونی تقسیم می‌شود. کارکردهای بیرونی شامل تحول فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و تخصصی شدن کار است و کارکردهای درونی شامل انگیزه، عدم تعادل در دانش‌آموز، کنش متقابل، اطلاعات جدید، ذخیره‌سازی و اصلاح مجدد اطلاعات

مجسمه رستم و اژدها در خلیج فارس: بازتابی از دلاوری و پاکی در دل امواج

بر پهنه ی نیلگون خلیج فارس، تندیسِ نبرد رستم و اژدها، یادآور حماسه ی جاودان شاهنامه، سر بر افراشته است. این مجسمه ی فاخربا ارتفاع 10 متر، که نخستین مجسمه در آب های ایران به شمار می رود، ثمره ی خلاقیت و ظرافت هنرمندان ایرانی است

شکوه رستم: بزرگترین مجسمه رستم در ایران

این مجسمه ی غول‌پیکر، که به عنوان بزرگترین مجسمه رستم در ایران شناخته می‌شود، حاصل تلاش و نبوغ ده‌ها هنرمند، مهندس و تکنسین است. در طول صد روز، با ظرافت و دقت، تندیس این پهلوان نامدار ایرانی ساخته و نصب شده است ارتفاع دوازده متری این مجسمه، عظمت و شکوه رستم را به زیبایی به تصویر می‌کشد و گویی روح حماسه در آن دمیده شده است.