دوستان و دشمنان! رسانه ای خداقوت !!

محسن سراجی

در گذشته افراد از طریق خانواده، مدرسه و محیط‌ های عمومی جامعه‌پذیر شدن را فرا می‌گرفتند، اما امروزه، رسانه‌های جمعی نیز عاملی در جهت اجتماعی شدن افراد هستند  که می توانند ارزش‌ها و هنجارهای فرهنگی را به اعضای جامعه منتقل ‌کنند. واژه‌ی رسانه در زبان فارسی واژه‌ی نسبتاً جدیدی می باشد که گاه به معنای مفرد و گاه به معنای جمع به کار می‌رود، و معادلی برای واژه‌ی (Medium) به معنای رسانه و نیز  (Media) رسانه‌ها است.مأموریت رسانه، رساندن است: رساندن حرف‌ها و پیام‌ها و دیدگاه‌های مخاطب به فرد یا افراد دیگر و معمولاً آنچه به‌عنوان رسانه در گفتگوها و مقالات و نوشته‌های ما مورداستفاده قرار می‌گیرد، به رسانه‌های ارتباطی (Communication Media) اشاره دارد.

بنا بر تعاریف مختلف پیام یا محتوا، مخاطب و بستر ارتباطی اصلی‌ترین مؤلفه‌های یک رسانه را تشکیل می‌دهند. در مقیاس شهری نیز معمولاً رسانه‌هایی مشغول به فعالیت هستند که با تمرکز بیشتری بر مسائل، مشکلات و دغدغه‌های شهروندان می‌پردازند که می‌تواند شامل روزنامه‌ها، شبکه‌های بومی و حتی بسترهای آنلاین باشد.

با توجه به موضوعات مطرح‌شده و درصورتی‌که بسیاری از رسانه‌ها با بودجه بیت‌المال تأمین می‌شوند چرا شهرداری بین رسانه‌ها فرق گذاشته و آن‌ها به دوستان و غیردوستان تقسیم کرده است؟ علت خط کشی شهرداری بین رسانه های رسمی و دارای مجوز چیست ؟

طراح گرافیک” جواد صابری ، منصوره موسوی

مقالات

سیاست زدگی زیباسازی شهری!

زیباسازی شهری نیازمند رویکردی جامع و تخصصی است همچنین کمک گرفتن از دانش و تجربه کارشناسان حوزه های تخصصی اما متأسفانه در بسیاری از شهرهای ما به سیاست‌زدگی و تصمیم‌گیری‌های نامناسب دچار شده است.

چالشهای گفتمان نسل Z با حکمرانی شهری

نسل Z، به عنوان نسلی که با فناوری‌های دیجیتال و اینترنت رشد کرده است، نیازهای اجتماعی متفاوتی نسبت به نسل‌های قبل دارد. در ایران، این نسل با چالش‌ها و فرصت‌های منحصربه‌فردی روبرو است که نیازمند توجه ویژه از سوی سیاست‌گذاران و مدیران فرهنگی است.

داستان بگویید، برند بسازید

داستان‌گویی یا استوری‌تلینگ از دیرباز یکی از ابزارهای قدرتمند در انتقال مفاهیم، فرهنگ و تجربیات انسانی بوده است. این هنر که از زمان‌های باستانی برای حفظ و انتقال دانش استفاده می‌شد، امروزه در برندسازی نیز جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده است.

طراحی بازی راز و رزم: بازگشت اسطوره‌ها به نبردی مدرن

در دنیای پرشتاب امروز، ارتباط با نسل جوان و انتقال ارزش‌های فرهنگی به آن‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. یکی از مؤثرترین راه‌ها برای این منظور، استفاده از زبان هنر و سرگرمی است. در این راستا، مرکز آفرینش و توسعه فضاهای هنری سراج، با رویکردی نوآورانه، به سراغ طراحی بازی فکری «راز و رزم» رفته است.