ناشناس ماندن کارشناسان حراج تهران

2 سال قبل | 10:23

ناشناس ماندن کارشناسان حراج تهران بعد از ۱۵ دوره

سمیع آذر: از من نخواهید اسامی کارشناسان حراج را اعلام کنم.

سمیع آذر مدیر حراج تهران:
تمام گالری‌ها و هنرمندان شاخص کارشناسان ما را می‌شناسند و لیست محرمانه‌ای نیست، اما از من نخواهید که اسامی آن‌ها را اعلام کنم. کارشناسی و قیمت گذاری آثار حراج تهران، همواره مطالبه منتقدان عرصه هنر‌های تجسمی بوده است.

پانزدهمین حراج تهران با نمایش ۸۰ اثر هنر مدرن از ۶۰ هنرمند ایرانی، از روز سه شنبه ۲۱ دی ماه آغاز شده و جمعه ۲۴ دی پایان یافته است.

ورود هنرمندان به حراج تهران

سمیع آذر بیان کرد که در همه جای دنیا حراج بازاری ثانویه است و در گالری ها باید استعداد هنرمندان کشف شود. او بیان کرد کار حراجی ها نمایش و فروش آثاری است که در گالری مورد توجه بوده است. پیشنهاد او به هنرمندان جوان این بود که برای نمایش آثار خودشان به گالری های معتبر بروند، زیرا نه تنها فروش بلکه بحث نقد و ارتقا کیفیت کار هم اتفاق می افتد.

حراج تهران هم هنرمندان را از گالری ها انتخاب می کند. به گفته سمیع آذر امکان انتشار فراخوان عمومی وجود ندارد؛ زیرا از بین حجم انبوه آثار انتخاب نهایتاً ۱۰۰ اثر کار سختی است. در این بین ۲۰ تا ۲۵ درصد چهره های جدید هستند. او گفت: به این استراتژی برای معرفی هنرمندان جوان در هر دوره پایبند هستیم، اما اگر هنرمندی مستقیم وارد حراج شود ممکن است اثر او فروخته نشود. این مسئله برای ما مشکلی ندارد اما ممکن است برای آن هنرمند گران تمام شود و فرصت های دیگر پیشرفت را از دست بدهد و دچار سرخوردگی شود.

به گفته او از هر گالری معمولاً یک یا دو اثر وارد حراج می شود. دعوت نامه ای برای گالری فرستاده نمی شود، اما زمان برنامه مشخص است. اگر یک گالری مایل باشد می تواند هنرمند معرفی کند.

خریداران و کارشناسان حراج

سمیع آذر گفت حراج های دنیا هم خریداران را معرفی نمی کنند، زیرا جزو حقوق افراد است. دلیل این است که درصورت بروز هر پیامدی حراج ها مسئولیتی را گردن نمی گیرند. خریداران می توانند خود را معرفی کنند، اما حراج ها این اجازه را ندارند. در صورتی که دستور قضایی و یا اداره مالیات باشد مکلف به معرفی هستیم که البته آن ها هم این اسامی را محرمانه نگه می دارند.

در رابطه با اطلاق مالیات به حراج تهران نیز او گفت که حراج تهران یک شرکت است که درآمد دارد و باید مالیات دهد. خرید و فروش اثر هنری معاف از مالیات است اما حراج تهران باید مالیات پرداخت کند.

علی میرآبادی کارشناس هنرهای اسلامی بیان کرده در حراجی های معتبر دنیا از جمله کریستیز، در صفحه اول کاتالوگ نام و تصویر کارشناسان معرفی می شود. ۱۵ دوره گذشته است اما حراج تهران هیچ وقت کارشناسان خود را معرفی نکرده است.

معیار قیمت گذاری

میرآبادی در خصوص قیمت گذاری آثار بیان کرده است: شاید کارشناسان حراج بگویند، چون اثر یک هنرمند در بازار خارجی به فلان قیمت فروخته شده پس باید در حراج داخلی هم چنین قیمتی داشته باشد. در صورتی که اولاً باید دید آیا اثر فروخته شده در بازار خارجی همین اثر بوده یا نه؟ حتی اگر یکی هم باشند باز هم تفاوت واحد پول، تورم و گردش اقتصاد در کشور ما با دیگر کشورها متفاوت است.

در پانزدهمین دوره حراج تهران، شاعر نشسته اثر پرویز تناولی بین ۱۲ تا ۱۴ میلیارد پایه گذاری شده است، که گران ترین اثر است. دو اثر حسین زنده رودی نیز حضور داشت که یکی بین ۸ تا ۹ میلیارد و دیگری بین ۱.۵ تا ۲ میلیارد برآورد قیمت شده است. در رتبه های بعد نیز بهمن محصص با ۵ تا ۶ میلیارد، کوروش شیشه گران، سید محمد احصائی و منصور قندریز با ۴ تا ۵ میلیارد، رضا درخشانی و سیراک ملکونیان نیز با ۳ تا ۴ میلیارد قرار دارند.

اخبار مرتبط

کتاب «سرمایه انسانی» توسط شهربازی قهرمانان منتشر شد.

کتاب «سرمایه انسانی» یکی از عناوین سلسله کتاب های بهره برداری از شهربازی ها است که اولین بار در...
1 روز قبل

استاد موسیقی از کما درآمد/ تلاش برای انتقال به مشهد

مدیرعامل انجمن موسیقی ایران ضمن ارایه گزارشی از پیگیری روند درمان ذوالفقار بیتانه نوازنده برجسته دوتار خراسان، آخرین وضعیت...
2 روز قبل

اکران آنلاین «ویلای ساحلی» عیاری و ۲ فیلم دیگر

سه فیلم سینمایی «ویلای ساحلی»، «والدین امانتی» و «قطع فوری» قرار است در پلتفرم فیلم‌نت به صورت اختصاصی اکران...
2 هفته قبل

تئاتر رضوی پس از اختتامیه رها نمی‌شود/معرفی برترین‌ها به تئاترفجر

یک کارگردان تئاتر خیابانی معتقد است ویژگی جشنواره تئاتر رضوی این است که آثار پس از اختتامیه جشنواره رها...
2 هفته قبل