آیین پایانی بیستمین جشن تصویر سال برگزار شد

3 ماه قبل | 09:19

آیین پایانی بیستمین جشن تصویر سال با حضور جمعی از چهره‌های فرهنگ و هنر و مخاطبان بعد از ظهر جمعه ـ یازدهم اسفندماه ۱۴۰۲ ـ در سالن استاد شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار شد.
به نقل از روابط عمومی خانه هنرمندان، این مراسم با پخش کلیپ‌هایی از ادوار گذشته آغاز شد.
محمد مهدی عسگرپور(مدیرعامل خانه هنرمندان ایران) در این مراسم گفت: در ابتدا باید از آقای صمدیان به خاطر تمام فعالیت‌هایی که در این سال‌ها داشته است، سپاسگزار باشیم. در واقع جشن تصویر سال تنها بخش یا عصاره‌ای از فعالیت‌های او بوده است. ایشان در حوزه‌های مختلف همیشه فعال بوده و نشانی از خود باقی گذاشته است که ان‌شاءالله ادامه داشته باشد. وقتی کلیپ تصویری مرور سال‌های گذشته این جشن را می‌دیدم؛ حس می‌کردم همه چیز متفاوت شده و این اتفاقات هزار سال پیش رخ داده است. در حالی که همه آنها برای همین چند سال پیش بوده است.
او افزود: یعنی تا همین چند سال پیش ما شکل دیگری داشتیم و اکنون اساسا با چیز دیگری مواجهیم. گرمایی در بسیاری از فعالیت‌های آن سال‌ها وجود داشت که مقایسه‌اش با امروز، کمی ما را به افسردگی نزدیک می‌کند. برای اینکه امیدوار باشیم باید بگویم که حس می‌کنم که انگار ما در گودی نمودار هستیم. همین نشان می‌دهد که نیاز به پوست‌اندازی در بسیاری از مسائل داریم تا حداقل دوباره به همان ظرفیت بسیار بالایی که در حوزه‌های مختلف داشتیم، برگردیم.
مدیرعامل خانه هنرمندان ایران در ادامه بیان کرد: در واقع اکنون در بسیاری از حوزه‌ها در حال تلاش هستیم تا برگردیم به روزهای خوبی که قبلا داشتیم. الان خیلی بحث رشد مطرح نیست؛ بلکه بحث پیدا کردن دوره‌های خوبی است که قبلا تجربه کردیم تا بتوانیم دوباره به آنجا برسیم و بعد به این فکر کنیم که رو به جلو حرکت کنیم. درباره رسیدن به بیستمین دوره نیز باید بگویم که گاهی ممکن است باری را در ذهن آدم ایجاد کند
سیف الله صمدیان (دبیر جشن تصویر سال) با بیان اینکه محمدمهدی عسگرپور یکی از نجیب‌ترین فرهنگیان مسئول کشور بوده که دیده‌ است، درباره ادامه دار بودن جشن تصویر سال و رسیدن آن به دوره بیستم، گفت: بدون تعارف اصل تصویر سال نه خانه هنرمندان و نه امثال صمدیان است، در واقع این اعتمادی بود که هنرمندان به این اتفاق داشتند. حفظ این اعتماد، اول به خود هنرمندان و دوم به این مجموعه و بعد داشتن سرپناهی مربوط می‌شد که واقعا در تمام این سی سال که تصویر را راه انداختیم، در کنار ما بود. در حالی که سرپناه یا جای امن فرهنگی در این کشور خیلی کم است.
او افزود: در واقع از زمانی که آقای بهروز غریب‌پور خانه هنرمندان را بنیان گذاشت، پایه‌گذاری جایی شد که با وجود اینکه گاهی اوقات بودجه‌های آنها قطع می‌شد، در هیچ دولتی نتوانستند به بنیان، استقلال و امنیت جایگاه آن لطمه بزنند. اکنون هنوز خانه هنرمندان روی پای خود بوده اما می‌دانیم که با چه مشکلات اقتصادی درگیر است.
دبیر بیستمین جشن تصویر سال در بخش دیگری از صحبت‌هایش با تشکر از لیلا ابراهیمی، عکاس خانه هنرمندان، درباره او گفت: درباره لیلا ابراهیمی و نقش او در خانه هنرمندان هرچه بگویم، کم گفته‌ام. ناظر تمام اتفاقات سال‌های گذشته بوده است و هنرمندان بسیاری از دریچه لنز او ثبت شده است که اکنون دیگر نیستند. او سمبل تصویر در خانه هنرمندان است که در تمام این سال‌ها به ما کمک کرده است. مریم ملک نیز ۲۸ سال است که با مجموعه تصویر کار که نه، همدلی کاملی انجام داده است. او با تک‌تک هنرمندان شاخه‌های مختلف در ارتباط بوده و اکنون مدل همکاری‌اش با ما کمی متفاوت شده است.
صمدیان در بخش بعدی این مراسم درباره بزرگداشت بزرگداشت چهار چهره شاخص سینما، عکس، گرافیک و کاریکاتور که در این دوره برنامه‌ریزی شده است، گفت: ما در ادامه بخش ستایش تصویری که با اکبر عالمی و محمود کلاری شروع شد و با عباس کیارستمی، علیرضا زرین‌دست، کامبیز درم‌بخش، فخرالدین فخرالدینی و قباد شیوا ادامه پیدا کرد. امسال در ۲۰ سالگی تعداد رفتگان ۲۰ نفر شده است اما امسال دیدیم برای پاسداشت چهار شاخه عکاسی، گرافیک، کاریکاتور و سینما که در این سال‌ها درگیر آنها بودیم، به شاخص‌ترین چهره‌هایی که در این ۲۰ سال هم با ما و هم با جامعه و هم با هنر خود درگیر بودند فکر کردیم و در نهایت به اسامی این ۴ عزیز رسیدیم؛ رخشان بنی‌اعتماد، ابراهیم حقیقی، مریم زندی و جواد علیزاده.
او درباره حاضر نشدن رخشان بنی‌اعتماد در این مراسم توضیح داد: یکی از بی‌جواب‌ترین و باجواب‌ترین سوال‌هاست. اما خانم بنی اعتماد با تمام عشقی که به فرهنگ و هنر و این جمع داشت، به هر دلیلی نمی‌خواست به صورت فیزیکی حضور داشته باشد؛ البته آقای جهانگیر کوثری همسر ایشان به نمایندگی از او در مراسم حضور دارد.
در ادامه کلیپی از آثار و خود رخشان بنی‌اعتماد ساخته مجتبی میرطهماسب برای حاضران پخش شد.
در ادامه لوح تقدیر و تندیس ۲۰ امین دوره جشن تصویر سال که برای رخشان بنی‌اعتماد تدارک دیده شده بود، به جهانگیر کوثری اهدا شد.
صمدیان در بخش بعدی این مراسم به معرفی ابراهیم حقیقی به عنوان یکی دیگر از افرادی که در این دوره مورد تقدیر قرار گرفته، پرداخت.
در بخش بعدی این مراسم، صمدیان توضیح داد که در این دوره ۲۱ اثر در بخش عکس‌های موبایلی به عنوان برگزیده انتخاب شده‌اند.
اسامی برگزیدگان به این شرح است: شایسته ایرانی، افرا شهباز زاده، علی زارع، امیرحسین نعیما، امیرحسین یوسفی کیساری، دیانا مسلمی، احسان امیری سیاوشانی، ارشاد مظلومی، حمید سبحانی، سید هاتف حسینی، ایمان صمدی ارونقی، ژوآن رضایی، محسن کابلی، احسان همتی، علی حسن‌زاده، امین روشن افشار، اسحاق آقایی، جمشید فرجوند فردا، راضیه نسبی، یگانه اسفندیاری نیا، مجید سعیدی
در بخش پایانی این مراسم برگزیدگان این دوره به همراه جهانگیر کوثری، مریم زندی، ابراهیم حقیقی، جواد علیزاده و عوامل برگزاری بیستمین جشن تصویر سال، روی صحنه رفتند و عکسی یادگاری گرفتند.

اخبار مرتبط

زری خوشکام درگذشت

زری خوشکام (زهرا حاتمی) بازیگر قدیمی سینمای ایران همسر علی حاتمی و مادر لیلا حاتمی شب گذشته ۲۷...
10 ساعت قبل

اعلام جزییات افتتاحیه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی

مراسم افتتاحیه نخستین دوره جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی عصر روز سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت برگزار می‌شود.

بزرگداشت فردوسی در تماشاخانه مهر حوزه هنری برگزار می‌شود

مراسم بزرگداشت فردوسی توسط دفتر پاسداشت زبان فارسی سه شنبه ۲۵ اردیبهشت در حوزه هنری برگزار می شود.
4 روز قبل

نمایش نسخه مرمت شده «فردوسی» در موزه سینما

موزه سینما همزمان با روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی و با همکاری فیلمخانه ملی ایران بخش‌هایی از یکی از...
5 روز قبل