نکوداشت استاد مهدی صباغی

2 سال قبل | 16:29
mehdi sabbaghi

آیین نکوداشت استاد مهدی صباغی هنرمند مشهدی، پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون روز یکشنبه سوم بهمن ماه برگزار می گردد. این مراسم در سینما هویزه، سالن شماره ۲، ساعت ۱۷:۳۰ برگزار خواهد شد.

انجمن تهیه کنندگان فیلم بلند مشهد حوزه هنری خراسان رضوی، به همراه نمایش فیلم داستانی خیابان ارگ، این آیین را برگزار می کنند.

مهدی صباغی متولد سال ۱۳۳۰ در مشهد هستند. ایشان با نام مستعار «فیروز» نیز شناخته می شوند.

از سن ۱۵ سالگی بازی در تئاتر را آغاز کرد. پس از آن آثار رادیویی بسیاری از ایشان پخش شد. در ادامه، ورود به فضای سینما و تلویزیون به عنوان بازیگر، باعث شناخته شدن هرچه بیشتر در بین مردم شد. در کارنامه ایشان تدریس و تربیت هنرمندان جوان در کانون آموزش صبا به چشم می خورد. سابقه تدریس ایشان در این زمینه بیش از ۱۵ سال می باشد.

مهدی صباغی با تشویق برادرش به سمت هنر رفت. از برجسته ترین توانمندی های او تسلط بر لهجه های گوناگون است. ایشان توانایی صحبت به ۹ لهجه گوناگون را دارد. او برای معرفی و احیای لهجه مشهدی تلاش های بسیاری کرد.

مقام نخست بازیگری برای بازی در نمایش «پیشنهاد» در چهارمین جشنواره تئاتر فجر از افتخارات ایشان است. آثار خاطره انگیز ایشان، نقش سرهنگ علی آبادی در «پلیس جوان» و نقش احمد در «کافه ستاره» است. آثار مطرح سینمایی او «گل یخ» و «آسمان هشتم» است. نمایش های «خانات» و «بعضی های اینجورین» نیز از دیگر آثار درخشان او در جشنواره تئاتر فجر در دوره های گذشته است.

در نمایش پیشنهاد مهدی صباغی به جای بیست نفر صحبت کرد. نویسندگی و کارگردانی بعضی ها اینجورین نیز با خود ایشان بود.

سخنانی از بزرگان هنر به مناسبت نکوداشت مهدی صباغی

سخنانی از محمدعلی لطفی مقدم، جواد اردکانی، محمد الهی، علیرضا سوزنچی، رضا حسینی، مهدی یمینی، سیدجواد اشکذری و محمد برومند را در نکوداشت این هنرمند عزیز می خوانید.

پیشکسوت حوزه تئاتر، محمدعلی لطفی مقدم

فیزیک، صدا، استعداد و درک نقش خوب مهدی صباغی، باعث شده بود تا در اکثر آثار نقش اول داشته باشد. در تمام کارهایی که او بازیگر بود، اولین کسی بود که سر صحنه می رفت.

کارگردان تئاتر، رضا حسینی

تئاتر معاصر خراسان در اثر تلاش بزرگانی مانند مهدی صباغی و برادران کیانیان، برادران ارجمند، رضا صابری و دکتر لطفی احیا شد. صباغی با خصلت های طنزگونه و شیرین خود و روحیه شادی بخشش، ضامن موفقیت نمایش بود.

بازیگر، محمد الهی

در سال ۶۱ در نمایش «خانات» هم بازی شدیم. درست می گویند که در سفر باید دوست را بشناسی. رفتار او به گونه ای بود که من بی نهایت جذبش شدم.

کارگردان و نویسنده، جواد اردکانی

مهدی صباغی به عنوان یک بازیگر بسیار قدرتمند و سخت کوش است، به این معنا که اگر نقشی را بپذیرید با تمام وجود آن را اجرا می کند.

پیشکسوت تئاتر، علیرضا سوزنچی

صباغی در عرصه آموزش بسیار فعال بود و مدتی هم در چهارراه پل خاکی، کلاس هنر داشت که هنرجوها را آموزش می داد. او هنرمندان بسیاری را  تحویل هنر خراسان داده است.

مدیر عامل مجمع هنرمندان خراسان، مهدی یمینی

سال ۷۹ که تصمیم به راه اندازی مجمع هنرمندان خراسانی مقیم تهران گرفتیم، صباغی جزء اولین کسانی بود که پا پیش گذاشت و کمک کرد این تشکیلات شکل بگیرد.

کارگردان تئاتر، محمد برومند

هنرمندی اش در قاب تلویزیون و پرده سینما می درخشد، اما همه این استادی در هنر به پای مرام و معرفت خاصش نمی رسد که فقط مختص اوست.

منتقد و کارگردان تئاتر، سید جواد اشکذری

رادیومشهد را با او و رضا رضاپور بیشتر می شناختند؛ دو اسطوره احیاگر لهجه مشهدی. او در همه آثارش پذیرفته بود که با لهجه اش با پروژه های هنری کشور قرارداد ببندد.

 

اخبار مرتبط

کتاب «سرمایه انسانی» توسط شهربازی قهرمانان منتشر شد.

کتاب «سرمایه انسانی» یکی از عناوین سلسله کتاب های بهره برداری از شهربازی ها است که اولین بار در...
1 روز قبل

استاد موسیقی از کما درآمد/ تلاش برای انتقال به مشهد

مدیرعامل انجمن موسیقی ایران ضمن ارایه گزارشی از پیگیری روند درمان ذوالفقار بیتانه نوازنده برجسته دوتار خراسان، آخرین وضعیت...
2 روز قبل

اکران آنلاین «ویلای ساحلی» عیاری و ۲ فیلم دیگر

سه فیلم سینمایی «ویلای ساحلی»، «والدین امانتی» و «قطع فوری» قرار است در پلتفرم فیلم‌نت به صورت اختصاصی اکران...
2 هفته قبل

تئاتر رضوی پس از اختتامیه رها نمی‌شود/معرفی برترین‌ها به تئاترفجر

یک کارگردان تئاتر خیابانی معتقد است ویژگی جشنواره تئاتر رضوی این است که آثار پس از اختتامیه جشنواره رها...
2 هفته قبل