هنرمندان مشهد در جشنواره تئاتر فجر

2 سال قبل | 09:31
Mashhad artists in Fajr Theater

چهلمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر در بهمن ماه ۱۴۰۰ برگزار می شود. دبیر این جشنواره حسین مسافرآستانه است. آثاری از هنرمندان مشهد نیز در جشنواره تئاتر فجر حضور دارد.

به گفته دبیر اجرایی جشنواره، این رویداد هنری از ۱۴ تا ۲۶ بهمن ماه برگزار می شود. افتتاحیه این رویداد ۱۴ بهمن ماه و اختتامیه آن نیز در روز ۲۶ بهمن خواهد بود.

ایشان همچنین تاکید کردند که بخش های اصلی و جنبی جشنواره چهلم در همین زمان معین شده برگزار می شود و قبل و یا بعد آن برگزار نمی شود. ایشان گفتند: بخش بین الملل این دوره از جشنواره به صورت رقابتی برگزار نمی شود و در قالب بخش ملل برگزار خواهد شد. ضمن اینکه اجرای حضوری آثار بین الملل تابع شرایط کرونایی است و اگر شرایط به خوبی پیش برود، آثار خارجی نیز به صورت حضوری به صحنه خواهند رفت.

آثار مشهدی زیادی نیز به این دوره از جشنواره بین المللی تئاتر فجر راه یافته اند. دبیرخانه چهلمین دوره جشنواره تئاتر فجر، لیست نهایی آثار پذیرفته شده در این دوره را اعلام کرد.

آثاری از مشهد در جشنواره تئاتر فجر

آثار زیر از مشهد در بخش رقابتی این جشنواره حضور دارند:

۱- «درخشش صبحگاهی سیاره ناهید»

نویسندگی این اثر بر عهده مسعود عقلی و مهسا غفوریان است. کارگردانی آن را نیز مسعود عقلی بر عهده دارد.

۲- «هملتک»

نویسندگی و کارگردانی این اثر بر عهده مهدی احمدی است.

۳- «آنتیگونه، آخرین سامورایی»

امین رضایی اردانی، نویسنده و کارگردان این اثر است.

۴- «سویینی تاد»

نویسنده این اثر استفان ساندهایم و مترجمی و کارگردانی آن بر عهده محمد نیازی می باشد.

اثر زیر نیز در بخش غیر رقابتی جشنواره تئاتر فجر حضور دارد:

۱- نمایش «پشت دیوار کشتارگاه»

رضا صابری، نویسنده و کارگردان این نمایش می باشد.

مدیران جشنواره

حسین مسافرآستانه دبیر اجرایی جشنواره، مهدی آشنا و امین رهبر را به عنوان مدیران این دوره جشنواره معرفی کرد. مهدی آشنا عکاس تئاتر، سینما و تلویزیون به عنوان مدیر بخش «مسابقه و نمایشگاه عکس و پوستر» انتخاب شد. امین رهبر فیلمساز و کارگردان تئاتر نیز به عنوان مدیر بخش «رادیو تئاتر» معرفی شد.

اعضای هیأت انتخاب تئاتر فجر

دبیرخانه چهلمین دوره جشنواره فجر، ۲۶ هنرمندی که مسئولیت انتخاب آثار صحنه‌ای جشنواره را از میان «نمایش‌های برگزیده جشنواره‌‌های تئاتر استان‌ها»، «آثاری که صاحبان آن‌ها به صورت مستقیم متقاضی حضور در جشنواره بودند» و «نمایش‌های بخش مهمان» بر عهده داشتند، معرفی کرد.

محمد مهدی خاتمی هنرمند مطرح تئاتر مشهد به عنوان یکی از اعضای هیأت بازبینی آثار چهلمین دوره جشنواره تئاتر فجر معرفی شد.

در بخش صحنه‌ای؛ «علی ایزدی» نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاتر، «ساناز بیان» نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاتر، «محمدمهدی خاتمی» نویسنده و کارگردان تئاتر، «افشین خورشیدباختری» پژوهشگر، بازیگر، کارگردان و مدرس دانشگاه، «مهرداد رایانی‌مخصوص» پژوهشگر، نویسنده، کارگردان و مدرس دانشگاه، «شهرام زرگر» پژوهشگر،مترجم و مدرس دانشگاه، «محسن سلیمانی‌فارسانی» بازیگر و کارگردان تئاتر، «اکبر صمدی‌نیا» کارگردان تئاتر، «علی‌عسگر علیزاده‌مقدم» نویسنده، پژوهشگر و مدرس دانشگاه، «علی فرحناک» نویسنده، کارگردان‌ و بازیگر تئاتر، «مهرداد کوروش‌نیا» نمایشنامه‌نویس، کارگردان و مدرس دانشگاه، «شیوا مسعودی» کارگردان و پژوهشگر و مدرس دانشگاه، «اتابک نادری» کارگردان و بازیگر تئاتر، «هوشنگ هیهاوند» کارگردان و بازیگر تئاتر و نیز «جهانشیر یاراحمدی» پژوهشگر و کارگردان تئاتر اعضای هیات انتخاب آثار بخش صحنه‌ای(آثاری که صاحبان آن به صورت مستقیم تقاضای حضور درجشنواره را داشتند) چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر را تشکیل می‌دهند.

«محسن بابایی‌ربیعی» بازیگر و فعال فرهنگی، «محمودرضا رحیمی» کارگردان، بازیگر و مدرس دانشگاه، «اردشیر صالح‌پور» نویسنده، پژوهشگر و مدرس دانشگاه و «وحید فخرموسوی» نویسنده و کارگردان تئاتر؛ مشاوران دبیر چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار بخش صحنه‌ای هستند.

همچنین «میلاد اکبرنژاد» نویسنده، کارگردان و مدرس دانشگاه، «حسین پاکدل» نویسنده، کارگردان‌ و بازیگر تئاتر، «نوشین تبریزی» نویسنده، کارگردان و بازیگر تئاتر، «مهدی حاجیان» بازیگر، «حسن رونده» کارگردان تئاتر، «نادیا فرجی» بازیگر و مدرس تئاتر و «سیدرحیم موسوی» کارگردان‌ و پژوهشگر تئاتر؛ اعضای هیات انتخاب نمایش‌های برگزیده جشنواره‌های تئاتر استان را تشکیل می‌دهند.

چندی پیش نیز خبری در ارتباط با انتخاب حسین جوادزاده هنرمند جوان تئاتر مشهد به عنوان داور بخش مقدماتی فیلمنامه‌نویسی جشنواره دانشگاه کمبریج انگلستان منتشر شده بود.

اخبار مرتبط

عکاسی با عطر چای؛ در لاهیجان رویداد ملی چای برگزار می‌شود

شهردار لاهیجان گفت: ۲۲ تا ۲۶ اردیبهشت ماه رویداد ملی عکاسی با محوریت چای در این شهر برگزار می‌شود.

یادبود سالگرد درگذشت اسلامی ندوشن

مراسم یادبود دومین سالگرد درگذشت محمدعلی اسلامی ندوشن روز پنجم اردیبهشت‌ برگزار می‌شود.
3 روز قبل

«مکتب تفکیک: تاریخ و گفتمان» به بازار آمد | کتابی دربارهٔ مکتب معارفی خراسان

به‌تازگی، پژوهشی جدید دربارهٔ «مکتب تفکیک» انتشار یافته است که بر تاریخ فکری خراسان بزرگ، به‌ویژه مشهد، نوری تازه...
4 روز قبل

نمایش و نقد «گیج گاه» به ارسباران رسید

فیلم سینمایی «گیج گاه» به کارگردانی عادل تبریزی یکشنبه ۲ اردیبهشت ماه در فرهنگسرای ارسباران اکران و پس از...
5 روز قبل