کنسرت همایون شجریان ، به رنگ صدا و اصالت

2 سال قبل | 11:49

پس از گذر از دوران همه‌گیری ویروس کرونا که بیشترین آسیب را به فعالیت‌های هنری اعم از کنسرت‌های موسیقی،سالن‌های تئاتر و سینما و گالری‌ها رساند . حالا پس از دو سال و با فروکش کردن و کنترل این ویروس با واکسیناسیون همگانی، فعالیت‌های هنری دوباره از سر گرفته‌شده و این روزها یکی از مهم‌ترین کنسرت‌های موسیقی پس از همه‌گیری کرونا در حال برگزاری است.

کنسرت به«رنگ صدا» توسط همایون شجریان.این کنسرت که از ابتدای تیرماه در سالن وزارت کشور اجرای خود را آغاز کرده تا پنجم مردادماه در 17 شب اجرا خواهد داشت و تکانی اساسی به فعالیت‌های هنری پساکرونا داده است . اجرای این کنسرت و استقبال پرشور و کم‌نظیر مخاطبان ، بازتاب گسترده‌ی آن در شبکه‌های اجتماعی، فروش بی‌سابقه‌ی بلیت‌ها و درخواست‌های مکرر برای تمدید و برگزاری دوباره این کنسرت از طرف کسانی که موفق به خرید بلیت نشدند، نشان‌دهنده‌ی این است که هنر فاخر و متعهد مخاطب زیادی در جامعه دارد و می‌توان به سلیقه‌ی هنری جامعه امیدوار بود .

البته در مورد همایون شجریان موضوع تنها کمیت مخاطبان و طرفداران او نیست بلکه کیفیت مواجهه آن‌ها با هنرمند موردعلاقه‌شان ، تشویق‌های ممتد پس از پایان اجرا و گل‌باران او پس از هر سانس از اجرای کنسرت نشان‌دهنده‌ی عمق علاقه و ارادتی است که طرفداران و مخاطبان همایون شجریان نسبت به او دارند . اما چه مؤلفه‌هایی می‌تواند چنین رابطه‌ی عمیقی را بین یک هنرمند و طرفدارانش ایجاد کند ؟

در مورد همایون شجریان پیشینه‌ی اجراهای او با پدرش استاد محمدرضا شجریان که قطعاً یکی از محبوب‌ترین هنرمندان معاصر ما هستند در میزان ارادت و محبوبیتش در جامعه مؤثر است ، اما حفظ و ماندگاری این محبوبیت و استفاده‌ی درست و تأثیرگذار از آن ، کاری است که همایون شجریان به‌خوبی از پس آن برآمده است. ارتباط درست و خوب با مخاطب تنها به شعارهای مردم‌دوستی و احترام به مردم نیست،هرچند که ارتباط او با مردم همواره آمیخته به وقار و احترام بوده است، اما مهم‌تر از آن اثبات احترام به مخاطب است . تفاوت همایون شجریان با بعضی از هنرمندان هم‌نسل خودش و حتی هنرمندان جوان‌تر در این است که او احترام به مردم را با تولید محصول هنری درجه‌یک نشان می‌دهد . در رفتار و کردار او اثری از مبالغه و تملق نسبت به مهر مردم نیست . او عمیقاً عشق مخاطبانش را احساس می‌کند و پاسخ این عشق را نه با جملات کلیشه‌ای و تعارفات مرسوم ، که با ارائه‌ی محصول درجه‌یک می‌دهد.

یکی از موارد تائید این ادعا جملاتی ست که شجریان چند شب پیش روی صحنه کنسرت به زبان آورد ، او که اصولاً در میان اجراها صحبتی نمی‌کند ؛ در وقفه‌ای بین دو اجرا از مخاطبانش تشکر کرد و گفت: «از اینکه در شب‌های گذشته به‌طور کلامی پاسخ مهر مخاطبان را نداده‌ام عذرخواهی می‌کنم.» و دلیل آن را تمرکز بر اجرای قطعات به بهترین شکل و مدیریت زمان برای تکمیل اجرا عنوان کرد . ویدیوی همین چند کلام او بارها در شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست شد که با استقبال و نظرات مثبت کاربران همراه بود. این احترام به ساحت هنر و مخاطب آن ، از مهم‌ترین مؤلفه‌های شخصیت همایون شجریان است . او با اختصاص صندلی‌های جایگاه ویژه به‌طور رایگان به دانشجویان ، به‌نوعی از جوانان دعوت کرد تا در کنسرتش شرکت کنند ، شاید از بین آن‌ها کسی طرفدار این سبک از موسیقی نباشد یا آشنایی با آن نداشته باشد اما حضورش در این فضا او را علاقه‌مند کند . تمام این موارد نشانه‌ی دغدغه‌ی شجریان برای هنر و ایجاد جاذبه در بین جوانان است .

این فرزند خلف آواز ایران‌زمین علاوه بر موسیقی و آواز ، راه و رسم ارتباط با مردم و جامعه را نیز از پدر بزرگوارش استاد محمدرضا شجریان آموخته است. . ایشان سال‌ها پیش در مصاحبه‌ای عنوان کرده بودند: «وجدان جامعه بیدار است ، جامعه مو را از ماست می‌کشد . جامعه کوچک‌ترین ریاکاری را بزرگ می کندو دروغ و اشتباه را نشان می‌دهد.من هم سعی کردم اشتباه نکنم،نمی‌گویم نکردم،سعی کردم نکنم.موسیقی را برای مردم تولید کردم و همواره سعی کردم در کنار آن‌ها باشم.» همین جملات به‌خوبی نشان می‌دهد همایون در چه فضا و با چه تفکری رشد یافته و چطور تلاش کرده از تجربیات پدر استفاده کند و به ارزش‌های درستی که در این مکتب آموخته،پایبند باشد.

زهرا محمدپور

اخبار مرتبط

عکاسی با عطر چای؛ در لاهیجان رویداد ملی چای برگزار می‌شود

شهردار لاهیجان گفت: ۲۲ تا ۲۶ اردیبهشت ماه رویداد ملی عکاسی با محوریت چای در این شهر برگزار می‌شود.

یادبود سالگرد درگذشت اسلامی ندوشن

مراسم یادبود دومین سالگرد درگذشت محمدعلی اسلامی ندوشن روز پنجم اردیبهشت‌ برگزار می‌شود.
4 روز قبل

«مکتب تفکیک: تاریخ و گفتمان» به بازار آمد | کتابی دربارهٔ مکتب معارفی خراسان

به‌تازگی، پژوهشی جدید دربارهٔ «مکتب تفکیک» انتشار یافته است که بر تاریخ فکری خراسان بزرگ، به‌ویژه مشهد، نوری تازه...
5 روز قبل

نمایش و نقد «گیج گاه» به ارسباران رسید

فیلم سینمایی «گیج گاه» به کارگردانی عادل تبریزی یکشنبه ۲ اردیبهشت ماه در فرهنگسرای ارسباران اکران و پس از...
6 روز قبل