نمایشگاهی برای سفر به لحظه تولد «امپرسیونیسم»

2 هفته قبل | 09:05

ممکن است مبالغه‌آمیز به نظر برسد که یک نمایشگاه دو قسمتی به یک رویداد تاریخی اختصاص پبدا کند، اما نمایشگاه، «پاریس ۱۸۷۴: ابداع امپرسیونیسم» در حقیقت یک مکاشفه است. «موزه اورسی» در این نمایشگاه، به یک نمایشگاه دیگر یعنی نخستین نمایش آثار امپرسیونیست که ۱۵۰ سال پیش برگزار شد، می‌پردازد.

بخش اصلی نمایشگاه «پاریس ۱۸۷۴: ابداع امپرسیونیسم» که به سالگرد لحظه مهم تولد جنبش هنری «امپرسیونیسم» اختصاص دارد، با اجرای واقعیت مجازی همراه است و این نخستین‌ باری است که فناوری غوطه‌ور شدن در آثار هنری تا این حد گسترده برای بهبود تجربه هنرهای زیبا به‌ کار گرفته می‌شود. این نمایش واقعیت مجازی که «امشب با امپرسیونیست‌ها» نام دارد در فضایی در مجاورت با نمایشگاه اصلی برگزار می‌شود.

نمایشگاه فیزیکی از یازدهم اوت در حال برگزاری است و در ماه سپتامبر در «گالری ملی هنر واشنگتن دی. سی.» بدون نمایش واقعیت مجازی برگزار خواهد شد. از مجموع ۱۵۷ اثر هنری که در این نمایشگاه ارائه شده است، ۳۹ اثر از مجموعه «موزه اورسی»، هشت اثر از گالری ملی واشنگتن و سایر آن‌ها از موزه‌ها و مجموعه‌های خصوصی سراسر جهان جمع‌آوری شده‌اند.

هدف از نمایش واقعیت مجازی این است که بازدیدکنندگان عصر ۱۵ آوریل ۱۸۷۴، ساعت هشت بعد از ظهر زمانی که درها به روی نخستین نمایشگاه امپرسیونیست باز می‌شود را تجربه کنند.

هیچ عکسی از آن نمایشگاه تاریخی که توسط خود هنرمندان ترتیب داده شده بود، به جای نمانده است. بنابراین مسئولان برگزاری نمایش واقعیت مجازی «موزه اورسی» برای بازسازی نمایشگاه ۱۸۷۴ میلادی تحقیقاتی را آغاز کردند که دو سال به طول انجامید.

در این نمایش مجازی، شخصیت خیالی به نام «رز» بازدیدکنندگان را با هدست‌های واقعیت مجازی در یک نمایش ۴۰ دقیقه‌ای واقعیت مجازی همراهی می‌کند. بازدیدکنندگان علاوه بر تجربه نمایشگاه پاریس، همچنین با قطار بخار به «بوگیوال»‌ (Bougival)، در غرب پاریس، جایی که بسیاری از هنرمندان در آنجا کار می‌کردند، سفر می‌کنند.

گروه تازه‌تاسیس امپرسیونیست‌ها از ۲۲ عضو تشکیل شده بود که در میان آن‌ها چهره‌هایی همچون «کلود مونه» و «کامیل پیسارو» نیز حضور داشتند.

نمایشگاهی که این گروه از هنرمندان برگزار کردند که نه از نظر فروش و نه از جهت نظرات منتقدان یک نمایش موفق نبود، هیچگاه دوباره برگزار نشد و انجمن این هنرمندان نیز سال بعد از برگزاری نمایشگاه منحل شد. با این وجود بعدها از این نمایشگاه به عنوان لحظه‌ای یاد شد که در آن جنبش امپرسیونیسم متولد شده است. با گذر زمان امپرسیونیسم محبوبیت بیشتری پیدا کرد تا اینکه در نهایت به نخستین جنبش هنری جهان مدرن تبدیل شد. امپرسیونیسم به یکی از مهم‌ترین تِرندهای هنری و بنیاد هنر مدرن تبدیل شد. این جنبش به تولد ایده‌های همچون «بازی رنگ» و سادگی به تصویر کشیدن اشیاء منجر شد. تکامل این جنبش، هنر قرن بیستم را تغییر داد.
منبع:ایسنا

اخبار مرتبط

داوری هیئت ۷ نفری برای جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی

یک هیئت هفت نفری متشکل از سینماگران صاحب‌نام، داوری بخش فیلم‌های سینمایی نخستین دوره جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی...
1 روز قبل

حضور «آخرین شیهه…» در ژاپن

فیلم کوتاه «آخرین شیهه اسبی که خواب پروانه شدن دیده بود» راهی جشنواره‌ای در ژاپن از رویدادهای مورد تایید...
2 روز قبل

«هامون» داریوش مهرجویی به تئاتر می‌آید/ زنده نگه‌داشتن یاد بزرگان

نمایشنامه‌خوانی «هامون» به کارگردانی نیما ذاکر، روز شنبه ۸ اردیبهشت در بوتیک تئاتر شهرزاد اجرا می‌شود.

انتصاب اعضای کارگروه همایش «حکیم طوس»

طی احکامی جداگانه از سوی محمود شالویی مشاور وزیر فرهنگ و رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، جمعی از...
5 روز قبل