سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر در ایستگاه پایانی

1 سال قبل | 04:40

آیین اختتامیه سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر، شامگاه 4 اسفندماه با حضور محمدمهدی اسماعیلی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) و معرفی برگزیدگان در بخش های مختلف برگزار شد.

اولین بخش اهدای جوایز به بخش جایزه «ترانه» اختصاص داشت با حضور اعضای هیئت داوران، محمدعلی مودب، ناصر فیض، مهدی امین فروغی، محمود اکرامی فر، محمود حبیبی کسری، مجید افشاری و مسلم نادعلی زاده (دبیر جایزه) جوایز این بخش به برگزیدگان اهدا شد. در این بخش میلاد عرفان پور تجلیل ویژه شد و در بخش تقدیرها نیز این جوایز به محمد مهدی سیار، جواد اسلامی ، سعید بیابانکی، قاسم ساجدی و  نغمه مستشار نظامی رسید.

بخش دیگر جوایز مربوط به جایزه «موسیقی و رسانه» بود که اعضای هیئت داوران مصطفی اسدزاده، محمدمهدی مولایی، بهارک محمودی، احمد صدری، دبیر جشنواره (حسین سرافراز) و مهدی سالم (مدیرعامل بنیاد رودکی) برای اهدای جوایز برگزیدگان روی صاسامی برگزیدگان به این شرح است:

فاطمه رفاهتی برای مطلب «خیامی نوای حکیم نیشابوری از نای بوشهری ها»تقدیر شد. عبدالله طرفی مدهوش( مستند یادگار خوزستان)، آزاده شاهرخ مهر(مستند نغمه در نغمه) و محمد منسوجیان (مستند ترانه صلوات بر محمد «ص») در بخش آثار دیداری و شنیداری به ترتیب اول تا سوم شدند. علی نامجو(همزمان با شهرت در خوانندگی گزینه وزارت شدم)، رضا نامجو(دل پرویز یاحقی را شکستند) و سید مهدی موسوی تبار (آهنگ رسوایی) در بخش مطبوعات به ترتیب اول تا سوم شدند.

پس از آن نوبت برگزاری آیین بزرگداشت استادان محسن نفر (آهنگساز، پژوهشگر و مدرس موسیقی) و خالو قنبر راستگو ( موسیقیدان جنوبی و نوازنده جفتی) که با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تجلیل شدند.

بخش دیگر از برنامه نوبت به اهدای جایزه هنری «گوهرشاد» رسید که جایزه این بخش از سوی محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به علیرضا افتخاری اهدا شد.

همچین، در طول سال گذشته هنرمندان مختلفی نشان درجه یک هنری از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کردند؛ در این مراسم از 3 استاد برجسته یعنی غلامرضا صوفی (آوازخوان مقامی تربت جام)، غلامحسین غفاری(نوازنده و مقام خوان تربت جام) و وحید اسدالهی (نوازنده ناقاره) تقدیر شد.

برگزیدگان بخش رقابتی (جایزه باربد) به شرح ذیل اعلام شد:

برگزیدگان مسابقه ملی موسیقی ایران

دیپلم افتخار بهترین گروه نوازی به دو گروه «هور» از تهران به سرپرستی حسین روز بهانی و گروه «کوبان شمس» از همدان به سرپرستی مهدی حبیب وند اهدا شد.

بخش کتاب موسیقی

در بخش کتاب آموزشی هوتن شرف بیانی برای کتاب «ردیف موسیقی ایرانی و ضربی‌های یوسفی فروتن» برگزیده شد.

در بخش کتاب‌های تئوری هم مجموعه آثار امیر انجیری با کتاب «تئوری موسیقی رساله ریتم» به‌عنوان برگزیده معرفی شد.

در حوزه کتاب‌های پژوهشی (تاریخی و فنی) هم محسن شریفیان برای کتاب «باب الهوا» درباره موسیقی مردم شناسی جزیره کیش برگزیده شد.

بخش موسیقی نواحی

در این بخش دیپلم افتخار به احسان جوکار برای آلبوم «حرا» رسید و محسن شریفیان برای آلبوم «لوکا» جایزه باربد را از آن خود کرد.

بخش موسیقی دستگاهی

آهنگسازی موسیقی بی کلام

در این بخش دیپلم افتخار به محمد علی نجف پور برای آلبوم «اوراد» رسید.

در بخش خوانندگی موسیقی دستگاهی، دیپلم افتخار را  سید محسن حسینی برای آلبوم «جز عشق ندارم هنری»دریافت کرد.

در بخش آهنگسازی موسیقی معاصر و ارکسترال ایرانی بی‌کلام امیر حسین سمیعی برای آلبوم «اروند» جایزه باربد را از آن خود کرد.

بخش موسیقی پاپ

دیپلم افتخار خوانندگی موسیقی پاپ و تلفیق به غلامرضا صنعتگر و عارف علیزاده برای آلبوم «تهران جان» و جازه باربد به وهاب ابراهیمی برای آلبوم «باید ستاره شد» رسید.

سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر از ۲۸ بهمن‌ماه تا سوم اسفندماه ۱۴۰۱ به دبیری بهزاد عبدی در بخش‌های رقابتی (جایزه باربد) و غیر رقابتی برگزار شد. جایزه ترانه،‌ جایزه موسیقی و رسانه، بخش سرود و نشست‌های پژوهشی برنامه‌های دیگر این دوره از جشنواره بود.

برای اطلاع بیشتر از اخبار هنری  اینجا را کلیک کنید.

اخبار مرتبط

عکاسی با عطر چای؛ در لاهیجان رویداد ملی چای برگزار می‌شود

شهردار لاهیجان گفت: ۲۲ تا ۲۶ اردیبهشت ماه رویداد ملی عکاسی با محوریت چای در این شهر برگزار می‌شود.

یادبود سالگرد درگذشت اسلامی ندوشن

مراسم یادبود دومین سالگرد درگذشت محمدعلی اسلامی ندوشن روز پنجم اردیبهشت‌ برگزار می‌شود.
3 روز قبل

«مکتب تفکیک: تاریخ و گفتمان» به بازار آمد | کتابی دربارهٔ مکتب معارفی خراسان

به‌تازگی، پژوهشی جدید دربارهٔ «مکتب تفکیک» انتشار یافته است که بر تاریخ فکری خراسان بزرگ، به‌ویژه مشهد، نوری تازه...
4 روز قبل

نمایش و نقد «گیج گاه» به ارسباران رسید

فیلم سینمایی «گیج گاه» به کارگردانی عادل تبریزی یکشنبه ۲ اردیبهشت ماه در فرهنگسرای ارسباران اکران و پس از...
5 روز قبل