سومین نشست پژوهشی جشنواره موسیقی نواحی ایران برگزار شد/ گشتی در موسیقی خراسان

1 سال قبل | 07:56

سومین نشست پژوهشی پانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران صبح ۲۵ آبان‌ماه برگزار شد.

به گزارش ستاد خبری پانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران، سخنران بخش نخست این نشست غفور محمدزاده (خواننده وپژوهشگر موسیقی شرق و جنوب خراسان) پژوهش خود را با محوریت «شیوه‌های آوازخوانی در جنوب و شرق خراسان» ارائه داد.

محمدزاده توضیح داد: وقتی نام موسیقی تربت جام می‌آید، خیلی‌ها اصرار دارند که بگویند، این یک موسیقی عرفانی است. درست استکه موسیقی تربت جام عرفانی هم هست اما یک موسیقی تک‌بعدی نیست. این موسیقی از آنجا که با زندگی و آیین‌های مردم در ارتباطبوده، چیزهای زیادی در آن نهفته است. ما موسیقی عاشقانه هم داریم.

او ادامه داد: بخشی از موسیقی ما شامل مناجات‌خوانی، نعت حضرت رسول‌الله (ص)، منقبت‌خوانی که شامل آوازهایی برای بزرگاندین و ائمه اطهار به ویژه امام رضا(ع) می‌شود، هست و‌ البته موسیقی محرم هم در این منطقه اجرا می‌شود. در واقع هم آثار مذهبیمثل منظومه «شهر عجایب» در نعت حضرت علی (ع) اجرا می‌کنیم ‌و هم اثری تغزلی و عاشقانه مثل «لیلی و مجنون» داریم. پندنامه‌خوانی، صلوات‌خوانی و ذکرخوانی هم بخش دیگری از موسیقی منطقه تربت جام است.

غفور محمدزاده با اشاره به موسیقی حماسی تربت جام هم توضیح داد: مردم منطقه تربت جام در شب‌های بلند زمستان همیشه اجرایشاهنامه‌خوانی داشتند ولی رفته‌رفته این شاهنامه‌خوانی به سمت دوبیتی‌خوانی رفت. متاسفانه خیلی چیزهای در موسیقی این منطقه روبه فراموشی است و با رفتن اساتیدی مثل زنده‌یادان پورعطایی و درپور موسیقی منطقه تربت جام ضربه سنگینی خورد.

این پژوهشگر درباره سهم زنان در موسیقی تربت جام نیز بیان کرد: آیین‌های سوگ و سور  مثل ختنه‌سوران، ازدواج و‌ پیوند مشخصاتوسط زنان اجرا می‌شود که برای هر کدام مقام وجود دارد. مثلا مقام حنابندان یکی از این‌هاست. البته در کنار این‌ها موسیقی سوگ همداریم که در بیرجند اجرا می‌شود.

منبع:سایت جشنواره موسیقی نواحی ایران

برای اطلاع بیشتر از اخبار هنری  اینجا را کلیک کنید.

 

اخبار مرتبط

معرفی اعضای جدید هیئت‌مدیره انجمن صنفی تهیه‌کنندگان فیلم بلند مشهد

اعضای جدید هیئت‌مدیره انجمن صنفی تهیه‌کنندگان فیلم بلند مشهد انتخاب شدند.
6 ساعت قبل

نمایشگاهی برای سفر به لحظه تولد «امپرسیونیسم»

نمایشگاه، «پاریس ۱۸۷۴: ابداع امپرسیونیسم» در حقیقت یک مکاشفه است. «موزه اورسی» در این نمایشگاه، به یک نمایشگاه دیگر...
2 روز قبل

۲ انتصاب در انجمن سینمای جوانان ایران

مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران، طی حکمی سیدوحید سیدحسینی را به‌عنوان سرپرست معاونت امور استان‌ها و جشنواره ها و...
3 روز قبل

اعلام منتخبان اولین جشنواره عکس روستایی و عشایری رضوی

دبیر جشنواره عکس روستایی و عشایری رضوی از پایان کار دبیرخانه این بخش با انتخاب عکاسان برتر خبر داد.
4 روز قبل