تئاتر رضوی پس از اختتامیه رها نمی‌شود/معرفی برترین‌ها به تئاترفجر

1 ماه قبل | 09:26

یک کارگردان تئاتر خیابانی معتقد است ویژگی جشنواره تئاتر رضوی این است که آثار پس از اختتامیه جشنواره رها نمی‌شوند و در طول سال نیز از گروه‌ها حمایت می‌شود.
مهدی روزبهانی کارگردان تئاتر صحنه‌ای و خیابانی و از شرکت‌کنندگان در جشنواره تئاتر رضوی، درباره این رویداد فرهنگی و هنری اظهار کرد: جشنواره رضوی از جمله جشنواره‌هایی است که هنرمندان عرصه تئاتر به ویژه بخش خیابانی، علاقه‌مند به حضور در آن هستند چون تنها جشنواره تخصصی در حوزه رضوی و پیرامون شخصیت امام رضا (ع) است.
وی معتقد است ویژگی حایز اهمیت این جشنواره این است که آثار ارسال شده پس از اختتامیه رها نمی‌شوند و اتمام جشنواره به معنای پایان کار اجراها نیست بلکه از اجرای در طی سال گروه‌ها نیز حمایت می‌شود.
روزبهانی عنوان کرد: همین حمایت از اجرای نمایش برای گروه ما هم اتفاق افتاد و منجر شد که امسال به بخش صحنه‌ای ورود پیدا کنیم که علت آن تداوم اجرا و پیگیری و حمایتی بود که دبیرخانه جشنواره از ما داشت.
وی با بیان اینکه بسته نشدن پرونده آثار در روز اختتامیه و استمرار اجرا بعد از آن بسیار موثر است، تصریح کرد: مهمترین ویژگی که امسال این جشنواره پیدا کرد، توجه به اجرای عموم و حدف رقابتی بودن آن بود، خصوصا برای بخش خیابانی که موضوع اجرای عموم برای آن خیلی تعریف نشده است.
این کارگردان تئاتر با بیان اینکه جشنواره امسال در بخش خیابانی و صحنه‌ای تمرکز را بر اجرای عموم گروه‌های منتخب نمایشی گذاشت، اضافه کرد: پیشنهاد من این است که در کنار اجرای عموم به نحوی هم موضوع رقابتی و ارزیابی عملکرد گروه‌های نمایشی لحاظ شود تا گروه‌های برتر برای حضور در جشنواره فجر یا سایر جشنواره‌های خاص، نیز حمایت شوند.
روزبهانی اظهارکرد: وقتی جشنواره‌ای مزین به نام امام هشتم (ع) می‌شود ناخودآگاه دل هنرمند به این خوش است که حداقل یک اجرا در مشهد و در جوار این امام رئوف داشته باشد که اگر این امکان حتی در طول سال فراهم شود مایه مباهات است.
وی متذکر شد: در انتخاب اولیه آثار به این نکته باید توجه شود که صرفا اگر اثری نام امام یا جمله و دیالوگی از امام رضا (ع) داشت کار را رضوی نمی‌کند. در این ارزیابی باید به نوع انتقال مفهوم و سیره رضوی در نمایشنامه و طرح داستان، به صورت ویژه دقت شود.
این هنرمند تئاتر در پایان تاکید کرد: نمایش‌های حوزه رضوی باید به زوایای پنهان سیره و فرهنگ غنی امام رضا (ع) به صورت خاصی توجه کنند و از کلیشه‌ای بودن فاصله بگیرند.
منبع:مهر

اخبار مرتبط

انتصاب اعضای کارگروه همایش «حکیم طوس»

طی احکامی جداگانه از سوی محمود شالویی مشاور وزیر فرهنگ و رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، جمعی از...
5 ساعت قبل

عکاسی با عطر چای؛ در لاهیجان رویداد ملی چای برگزار می‌شود

شهردار لاهیجان گفت: ۲۲ تا ۲۶ اردیبهشت ماه رویداد ملی عکاسی با محوریت چای در این شهر برگزار می‌شود.

یادبود سالگرد درگذشت اسلامی ندوشن

مراسم یادبود دومین سالگرد درگذشت محمدعلی اسلامی ندوشن روز پنجم اردیبهشت‌ برگزار می‌شود.
4 روز قبل

«مکتب تفکیک: تاریخ و گفتمان» به بازار آمد | کتابی دربارهٔ مکتب معارفی خراسان

به‌تازگی، پژوهشی جدید دربارهٔ «مکتب تفکیک» انتشار یافته است که بر تاریخ فکری خراسان بزرگ، به‌ویژه مشهد، نوری تازه...
5 روز قبل