اکران شرخر در پاتوق فیلم مشهد

2 سال قبل | 09:16

نمایش فیلم از ساعت ۱۶ در سالن شماره دو پردیس سینمایی هویزه آغاز شد و پس از پایان فیلم، ویدئویی کوتاه از خلاصة جلسات گذشتة پاتوق فیلم نمایش داده شد. پس از آن دکتر علی خزاعی فر، در جلسه نقد و بررسی فیلم در مورد ساخت فیلم شرخر و فضای سینمای مشهد به گفت‌وگو پرداخت. او در مورد نحوة ساخت این فیلم عنوان کرد: «شش سال پیش با سرمایه شخصی به مبلغ ۱۲۰ میلیون تومان این فیلم را در شهر مشهد ساختم. دلیل این کار استفاده از اتمسفر مشهد در فیلم و همچنین پایین آمدن هزینه‌های تولید بود.»

در این جلسه آقای خزاعی فر از ظرفیت بالای مشهد در حوزة فیلم‌سازی و همچنین حضور هنرمندان حرفه‌ای در این شهر، سخن گفت و در ادامه افزود: «هنرمندان زیادی در مشهد هستند که توانایی‌های بسیار بالایی دارند و ظرفیت مشهد از این نظر بالاست، اما به این دلیل که زمینة پیشرفت محیا نیست به تهران مهاجرت می‌کنند. البته تصور اینکه شهری غیر از تهران مرکز سینمای ایران شود، تصور درستی نیست. سینما هنر گران قیمتی است و در همه جای دنیا فقط یک شهر، مرکز سینمایی است که هنرمندان در آنجا جمع می‌شوند، اما می‌شود زمینه را برای شروع و ورود به فضای حرفه‌ای، در شهرستان‌ها فراهم کرد.»

او در پاسخ به این پرسش که آیا چیزی به اسم «سینمای مشهد» وجود دارد، گفت: سینما سینماست. نمی‌شود به سینما قید داد. فیلم اگر در خارج از تهران ساخته شود صرفاً به دلیل فضای متفاوت شهرستان‌ها و بهره‌گیری از این فضا ساخته می‌شود.  نمی‌شود به سینمایی که در شهری غیر از تهران ساخته می‌شود، صفت سینمای آن شهر را داد.

او در مورد بازگشت سرمایة فیلمش عنوان کرد: «این در واقع یک فیلم در مدیوم تلویزیون بود؛ و پس از ساخت آن، تلویزیون با سود کمی فیلم را از من خرید. از ابتدا فیلم را به‌قصد بازگشت سرمایه نساختم. این فیلم در قالب یک مینی سریال سه قسمتی بارها از تلویزیون پخش شد و عوامل و بازیگران آن به‌خوبی دیده شدند.»

او در انتها ضمن تشکر از برپایی چنین جلساتی، گفت: «امیدوارم این جلسات نمایش فیلم، به تولید فیلم برسد و از خروجی این برنامه‌ها و نشست‌ها در مشهد حداقل یک تله‌فیلم تولید شود.»  

زهرا محمدپور

اخبار مرتبط

یادبود سالگرد درگذشت اسلامی ندوشن

مراسم یادبود دومین سالگرد درگذشت محمدعلی اسلامی ندوشن روز پنجم اردیبهشت‌ برگزار می‌شود.
22 ساعت قبل

«مکتب تفکیک: تاریخ و گفتمان» به بازار آمد | کتابی دربارهٔ مکتب معارفی خراسان

به‌تازگی، پژوهشی جدید دربارهٔ «مکتب تفکیک» انتشار یافته است که بر تاریخ فکری خراسان بزرگ، به‌ویژه مشهد، نوری تازه...
2 روز قبل

نمایش و نقد «گیج گاه» به ارسباران رسید

فیلم سینمایی «گیج گاه» به کارگردانی عادل تبریزی یکشنبه ۲ اردیبهشت ماه در فرهنگسرای ارسباران اکران و پس از...
3 روز قبل

معرفی اعضای جدید هیئت‌مدیره انجمن صنفی تهیه‌کنندگان فیلم بلند مشهد

اعضای جدید هیئت‌مدیره انجمن صنفی تهیه‌کنندگان فیلم بلند مشهد انتخاب شدند.
4 روز قبل