از کتاب «شیوه های بیان در زیباسازی شهری» اثر محسن سراجی، رونمایی خواهد شد.

1 سال قبل | 11:33

کتاب «شیوه های بیان در زیباسازی شهری»، تلاشی علمی جهت گشودن آشنایی هنرمندان و دانشگاهیان با هنرهای شهری و شیوه های بیان متنوع آن در فضاهای شهری می باشد .

این کتاب مرجعی علمی بر پایه معرفی شیوه های بیان متنوع آثار هنری در زیباسازی شهری است که توسط محسن سراجی تهیه و به همت انتشارات سخن گستر در زمستان 1401 منتشر خواهد شد. مخاطبان اصلی این کتاب دانشگاهیان ، مدیران هنری و هنرمندان شهری هستند که در ده فصل با رویکردهای متنوعی از جمله مجسمه های دائم ، مجسمه های موقت ، نقاشی دیواری و نقوش برجسته ، محصور سازی ، هنر دیجیتال ، آذین بندی شهری ، نورپردازی شهری ، پارک های موضوعی و سایر شیوه های بیان آشنا خواهند شد .

محسن سراجی در مقدمه کتاب می نویسد : شهر مکانی است که تحرک، تداوم و توسعه، از مشخصات بارز آن به‌شمار می‌رود. فضایی که در آن یادمان‌های هنری، عناصر هویت بخش شهر، تلقی می‌شود. آن‌چنان که اغلب شهرهای جهان را می‌توان به‌واسطه این نشانه‌ها، باز شناخت. تمامی شهرهای کهنی که در حافظة تاريخ به یادگار مانده‌اند، دارای مجموعه‌ای از بناهای يادبود، مجسمه‌ها، فواره‌ها و آثار هنری در ميادين، معابر و مکان‌های عمومی بوده‌اند. عناصری که هماهنگي و تناسب آن‌ها موجب چشم‌نوازي محيط شهري شده و عامل ارتباط‌دهندة بين انسان و محيط بوده است.

از این‌رو پرداختن به نقش آثار هنری در فضاهای شهری، علاوه بر بازنمایی هویت شهری و تقویت پویایی شهر، مبین افزایش سطح رضایت‌مندی شهروندان از مدیران شهری است که به‌صورت ویژه از ابزار هنر در جهت حضور مردم در فضاهای عمومی و گسترش شادی و همدلی شهروندان استفاده کرده‌اند.

هنرهای شهری، علاوه بر ارضای حس زیبایی‌شناسی شهروندان، فضای شهری را به مکان شهری توأم با حس تعلق، بدل می‌سازند. فراهم آوردن فرصت‌های حضور مردم در شهر، اصلاح فرهنگ شهروندی، آموزش مباحث مذهبی، بازنمایی نوستالژی‌های فردی، افزایش سواد بصری، بهبود اخلاق شهروندان، خلق محيطي جذاب، انرژی‌بخش و بالنده، از دیگر دستاوردهای هنرهای شهری به‌شمار می‌رود.

وی در ادامه اضافه می کند : بی شک ارائه یک تفسیر معاصر از سهم هنر در فضاهای شهری و تبیین چشم‌انداز مورد نظر، نیازمند مطالعه گسترده سوابق اجتماعی، بررسی دقیق عناصر هنری، کار گروهی میان افراد حرفه‌ای و برنامه‌ریزی دقیق راهبردها و مراحل اجرای پروژه‌های هنری می‌باشد. اما علی‌رغم شکل‌گیری نهادهای تخصصی در شهرها که وظیفه مدیریت و راهبری جریان‌های هنر شهری را به عهده دارند، تاکنون شاهد تدوین سند راهبردی بلند مدتی به منظور مدیریت این‌گونه جریان‌ها نبود‌ه‌ایم. پیش از تهیه این‌گونه سندها، ضروری است تا هنرمندان و مدیران شهری با تعاریف جامع‌تری از هنرهای کاربردی در شهر آشنا شوند. این امر لزوم بهره‌گیری از ایده‌های خلاق هنری بر مبنای دانش تخصصی را در مدیریت شهری آشکار می‌سازد.

 

محسن سراجی مدیر مرکز آفرینش و توسعه فضاهای هنری سراج است که پیش از این در زمینه هنرهای شهری مترجم کتاب ” مبانی طراحی تم پارکها ” اثر دیوید یانگر در دو جلد بستر ظهور و فرایند مدل کسب و کار تم پارک ها بوده است . علاوه بر آن تجربه زیباسازی شهرهای مشهد ، بندرعباس ، جزیره کیش ، یزد ، بوشهر و شهرک توریستی و گردشگری نمک آبرود در کارنامه ایشان به چشم می خورد.

 

برای اطلاع بیشتر از اخبار هنری  اینجا را کلیک کنید.

اخبار مرتبط

عکاسی با عطر چای؛ در لاهیجان رویداد ملی چای برگزار می‌شود

شهردار لاهیجان گفت: ۲۲ تا ۲۶ اردیبهشت ماه رویداد ملی عکاسی با محوریت چای در این شهر برگزار می‌شود.

یادبود سالگرد درگذشت اسلامی ندوشن

مراسم یادبود دومین سالگرد درگذشت محمدعلی اسلامی ندوشن روز پنجم اردیبهشت‌ برگزار می‌شود.
2 روز قبل

«مکتب تفکیک: تاریخ و گفتمان» به بازار آمد | کتابی دربارهٔ مکتب معارفی خراسان

به‌تازگی، پژوهشی جدید دربارهٔ «مکتب تفکیک» انتشار یافته است که بر تاریخ فکری خراسان بزرگ، به‌ویژه مشهد، نوری تازه...
3 روز قبل

نمایش و نقد «گیج گاه» به ارسباران رسید

فیلم سینمایی «گیج گاه» به کارگردانی عادل تبریزی یکشنبه ۲ اردیبهشت ماه در فرهنگسرای ارسباران اکران و پس از...
4 روز قبل